Today+yesterday










HEJ




Idag tränade jag fotboll med 13-16-åringarna (+ Malin o Nellie) klockan tio till halv
tolv i förmiddags. Det var kul, vi tränade kondis/kondition väldigt mycket  C:



Efter träningen där, så åkte vi till tågstationen i "Lagaholmat" för att vi skulle lämna
min låtsasbror på tåget, för att han skulle åka hem till Fbg.



Sen var klockan redan halv ett och då skulle vi åka och handla någon mat,
hämtmat eftersom jag skulle på fotbollsträning Igen så att vi/pappa och Karin inte
hann laga mat hemma på den tiden. Eller.., jo, det kanske de hade hunnit, men jag
hade antagligen fått håll på träningen då  :P
Så vi åkte iaf och köpte en familjepizza att dela på; jag, Jack, Pappa och Karin  :P
Men då så hade de ju själklart inte öppet! Så vi bestämde oss för att åka in till torget
och göra .. något(?) för att fördröja den där halvtimmen det var kvar tills de öppnade.




Just det! Igår så firade vi ju min födelsedag, (som egentligen är på torsdag) och då
fick jag totalt 1 400 kr! 500 av pappa och klippning och slingor och myycket mer och
så fick jag 500 av farmor Också + en tvål som luktar vanilj, asgott! Så fick jag 300 av
Karin och 100 av Erik. Dessutom fick jag en jättefin blomma och en bok som heter
Boktjuven av Thomas & Gittan! Boktjuven är på liiiite mindre än 600 sidor och den
är skriven av Markus Zusak, ni har kanske läst någon annan bok som är skriven av
honom. Boken handlar om en nioårig flicka som stjäl böcker, men hon kan inte läsa.
Hennes "fosterpappa" försöker att lära henne. "Döden" berättar och "hon" reser världen
runt och tar själarna på de som har dött. "Boktjuven"s
(som egentligen heter Liesel Meminger) bror dör på tåget till hennes nya familj,
hennes fosterfamilj. Boken handlar även lite om Adolf Hitler och Andra världskriget
då förstås. Så här står det om handlingen på baksidan av boken:

Tyskland 1939. Landet håller andan.
Döden har aldrig haft mer att göra, och det är
bara början.
Nioåriga Liesel Meminger bor hos en foster-
familj. Hennes föräldrar har tagits till ett kon-
centrationsläger och hennes lillebror är död.
Liesel stjäl böcker - från nazisternas bokbål,
borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns
att hitta. Hon delar böckerna med sina grannar
när de sitter i skyddsrummen och med den
judiske man som gömmer sig i hennes källare.
Detta är Liesels berättelse. Och berättelsen
om dem som bodde på Himmel Stra"b/f"e när
bomberna föll.

Visst verkar den bra? Jag har bara läst till sidan 48, men jag tycker den är
jättebra! Tack Thomas & Gittan :D




Nu ska jag snart titta på det rooliga programmet Wipeout och sen ska jag nog gå
och lägga mig och läsa i min nya bok Boktjuven! :D





KRAM
Besök mig gäärna fler gånger! <33







.

Kommentarer

Kommentera nedanför

Vad heter du?:
Är du flitig?

E-postadress: (syns bara för mig)

Har du en hemsida? Bloggens URL isf:

Vad har du på hjärtat? Skriv skriv skriv: